I didn't see this coming....I hoped, but didn't pray. Some nice words caught my eyes. They arrived in
Blues Magazine!
It's a loooong read, so...Thank you, TU, no you!
|
The Vanished Drunk |
Dutch:
Tekst: Peter Marinus
Bij dit album is wel het één en ander uit te leggen. Allereerst de artiestennaam
JoostTVD.
TVD staat hier voor “The Vanished Dutchman” en dat is weer een alias
van de Nederlandse singer-songwriter Joost van Dinther. Hij omschrijft
zijn muziek zelf als “zelfbevlekkende, narcistische, selfkickende,
obsessieve en uitknijpende muziek”. Een hele mondvol dus. Joost ontpopt
zich op dit album als een muzikale doe-het-zelver, die met het grootste
gemak allerlei muziekstijlen door elkaar heen gooit en daar weer één
prachtig geheel van maakt.
Tom Robinson, de Engelse artiest die in de new wave periode hits scoorde
met “2-4-6-8 Motorway” en “Listen To The Radio”, was dermate onder de
indruk van Joost dat hij een aantal van zijn songs draaide in zijn
radioprogramma op BBC 6.
Wat krijgen we hier te horen? Muziek, die beïnvloed is door artiesten
als Todd Rundgren, Frank Zappa, The Tubes en nog veel meer
artiesten/genres.
Het openingsnummer,
Not Now, is bijvoorbeeld een funky
rocknummer waarin invloeden rondzweven van Todd Rundgren, Gino Vannelli
en Frank Zappa. Met name die dwarse xylofoon zou zo bij Zappa vandaan
kunnen komen. Razendknap om van al die invloeden een aanstekelijk
swingend funky nummer te maken. Er gebeurt echt van alles in dit nummer.
Knetterende Tower Of Power-achtige blazers, een scheurende gitaarsolo
en elektronische ritmes, die totaal niet storen.
The Vanished Romeo
begint met new age-achtige panfluit geluiden, die al snel weggevaagd
worden door een schroeiende wah wah gitaar. Vervolgens wordt een luie,
geile Zappa funker ingezet vol ingenieuze breaks. Joos heeft een perfect
zwoel stemgeluid voor dit nummer. Ook de eigenzinnigheid van The Tubes
en Todd Rundgren klinken door in dit nummer. Het luchtige funky
Indie mengt Zappa, The Tubes en Toto tot een warm wiegend nummer.
My Cat Is Stoned
is een bizarre mix van vaudeville, funk en Zappiaanse waanzin. Er komt
van alles voorbij in dit nummer: maffe stemmetjes, fluitjes, geboer, en
dat alles over een kat die stoned is!
Loaded is vervolgens een
Tito Puente-achtig latin fusionnummer. Zwoel swingend met soulvolle zang
en haast Philly soul-achtige strijkers.
Gameface doet qua
synthesizergeluid denken aan het spacey werk van Gary Wright, in zijn
“Dream Weaver” periode. Maar Joos vermengt dit uiteraard met het geluid
van The Tubes, de erotische zwijmelsoul van Barry White en Zappa.
Nerveus ratelende elektro ritmes ontwikkelen zich in
Rottendance
tot een loom groovend nummer vol zwevende synthesizers en retestrakke
Zappa breaks. Probeer hier maar eens op te dansen! Ik garandeer je dat
je binnen no time kramp in je kuiten hebt! In
Crest Of A Wave
gaan we op de softsoul toer met een hoog Gino Vannelli gehalte, compleet
met een ruisende branding. In de felle, eigenzinnige funkrock van
There’s No Sense In Making Sense lijkt Zappa een huwelijk aangegaan te zijn met Johnny Guitar Watson en de ritmesectie van Tower Of Power.
All The Way is een zwoel nachtclub nummer dat doet denken aan Kevin Ayers en zijn “Falling In Love With You”.
Joos sluit dit zeer avontuurlijke album af met de sprookjesachtige instrumental
Not Ever, die gedomineerd wordt door zijn warme romantische toetsenwerk.
Ik ben zeer onder de indruk van de veelzijdigheid van JoosTVD en ga
het album nog maar eens opzetten. Eens kijken wat ik nu weer allemaal ga
ontdekken!
english:
Text: Peter Marinus
With this album you can explain a few things. First the artist name JoostTVD. TVD stands for 'The Vanished Dutchman' and that is another alias of Dutch singer-songwriter Joost van Dinther. He describes his music as 'self-stinking, narcissistic, self-kicking, obsessive and squeezing music'. A whole mouthful.
Joost reveals himself on this album as a musical do-it-yourselfer, who throws all kinds of musical styles together with the greatest ease and makes one more beautiful whole.
Tom Robinson, the English artist who scored hits in the new wave period with '2-4-6-8 Motorway' and 'Listen To The Radio', was so impressed with Joost that he played some of his songs in his radio program on BBC 6.
What can we hear here? Music influenced by artists like Todd Rundgren, Frank Zappa, The Tubes and many more artists / genres.
The opening track, Not Now, is for example a funky rock song in which influences float around from Todd Rundgren, Gino Vannelli and Frank Zappa. Especially that transverse xylophone could come from Zappa. A frenzy to make all those influences an infectious swinging funky song. There really is everything happening in this issue. Crackling Tower Of Power-like horns, a ripping guitar solo and electronic rhythms, that do not disturb at all. The Vanished Romeo starts with new age-like panflute sounds, which are quickly wiped out by a scorching Wah Wah guitar. Then a lazy, horny Zappa funker is used full of ingenious breaks. Joos has a perfectly sultry voice for this song. Also the idiosyncrasy of The Tubes and Todd Rundgren resound in this song. The airy funky Indie mixes Zappa, The Tubes and Toto into a warm rocking song. My Cat Is Stoned is a bizarre mix of vaudeville, funk and Zappian madness. All kinds of things pass by in this song: wacky voices, whistles, bats, and everything about a cat that is stoned! Loaded is then a Tito Puente-like latin fusion number. Swinging with soulful singing and almost Philly soul-like strings. In terms of synthesizer sound, Gameface is reminiscent of the spacey work of Gary Wright in his 'Dream Weaver' period. But Joos mixes this with the sound of The Tubes, the erotic whisper of Barry White and Zappa.
Nervous rattling electro rhythms develop into a loom grooving song full of floating synthesizers and retro twist Zappa breaks in Rottendance. Try dancing here! I guarantee that you have cramp in your calves in no time! In Crest Of A Wave we go on the softsoul tour with a high Gino Vannelli level, complete with a rustling surf. In the fierce, quirky funk rock of There's No Sense In Making Sense, Zappa seems to have entered into a marriage with Johnny Guitar Watson and the rhythm section of Tower Of Power. All The Way is a sultry nightclub song reminiscent of Kevin Ayers and his 'Falling In Love With You'.
Joos closes this very adventurous album with the fairytale instrumental Not Ever, which is dominated by his warm romantic keyboard work.
I am very impressed by the versatility of JoosTVD and will put the album up again. Let's see what I'm going to discover again!